موضوع: "عمومی"

انسان و کینه او

آيت الله نجابت (ره) از قول عارف بزرگ آيت الله انصاری_همدانی (ره) نقل مى‌كردند كه در همدان، كسى مى‌خواست زيرزمين خانه‌اش را تعمير كند.
در حين تعمير، به لانه مارى برخورد كه چند بچه مار در آن بود. آنها را برداشت و در كیسه‌اى ريخت و در بيابان انداخت.

وقتى مادر مارها به لانه برگشت و بچه ‌هايش را نديد، فهميد كه صاحبخانه بلايى سر آنها آورده است؛ به همين دليل كينه او را برداشت.
مار براى انتقام، تمام زهر خود را در كوزه ماستى كه در زيرزمين بود، ريخت.

از آن طرف، مرد، از كار خود پشيمان شد و همان روز مارها را به لانه‌شان بازگرداند. وقتى مار مادر، بچه‌هاى خود را صحيح و سالم ديد، به دور كوزه ماست پيچيد و آن قدر آن را فشار داد كه كوزه شكست و ماست‌ها بر زمين ريخت.
شدت زهر چنان بود كه فرش كف خانه را سوراخ كرد. اين كينه مار است، امّا همين مار، وقتى محبّت ديد، كار بد خود را جبران كرد، امّا بعضى انسان‌ها آن قدر كينه دارند كه هر چه محبّت ببينند، ذرّه‌اى از كينه‌شان كم نمى‌شود.

?گوشه ای از تفسیر سوره اعراف آیه 146/حضرت آیت الله دستغیب (ره)

محوریت فاطمه

???????

انگار اهل بیت علیهم السلام را باید با محوریت حضرت فاطمه علیها السلام توصیف کرد تا عظمتش روشن شود :
فَقالَ اللَّهُ عَزُّوَجَلَّ: هُمْ أَهْلُ بَيْتِ النُبُوَّةِ، وَ مَعْدِنِ الرِسالَةِ، وَ هُمْ فاطِمَةُ وَ أَبوُها وَ بَعْلُها وَ بَنوُها
خدای عزوجل فرمود: آنان خاندان نبوت و کان رسالت اند : آنان فاطمه و پدرش و شوهرش و دو فرزندش هستند .
مفاتیح الجنان - حدیث کساء

تنبیه کودکان

دو نتیجه ازتنبیه کودک

والدینی که تحمل پذیرش اشتباهات کودکان خود را ندارند و در برابر هر اشتباهی، کودکشان را سرزنش و تنبیه می‌کنند…. منتظر دو واکنش باشند:

اگر کودک ، شما را به مرحله ای می رساند تا تنبیه شود ، اشکال تربیتی از سمت شماست . کودک از خودش متنفر شده و می خواهد با شما بجنگد تا تنبیه شود و باورش مبنی بر دوست داشتنی نبودن را اثبات کند .

ترس از اشتباه کردن و تنبیه شدن در کودک تقویت شده و کم‌ کم به این نتیجه میرسد که ساکت و منفعل بودن بهتر از انجام کارهایی است که ممکن است او را در معرض انتقاد،‌ سرزنش و تمسخر قرار دهد.در نتيجه كودك خجالتي و كمرو مي شود.

قهر بهترین راه حل
امام موسی بن جعفر علیه السلام به یکی از یاران خود که از دست فرزندش به ستوه آمده بود و شکایت می کرد فرمود: «لا تضربه واهجره و لا تطل؛او را نزن، بلکه با او قهر کن، اما خیلی طول نکشد».

عده الداعی، ص 79

 

#ایراد بر حجاب


الانسان حریص علی ما منع منه

« یک ایراد دیگر که بر حجاب گرفته‏اند اینست که ایجاد حریم میان زن و مرد بر اشتیاقها و التهابها می‏افزاید و طبق اصل ” الانسان حریص علی ما منع منه ” ، حرص و ولع نسبت به اعمال جنسی را در زن و مرد بیشتر می‏کند .به علاوه ،سرکوب کردن غرائز موجب انواع اختلالهای روانی و بیماریهای‏ روحی می‏گردد .» مساله حجاب - استاد مطهری

1 این عبارت نه آیه است و نه حدیث ، بلکه یک ضرب المثل عربی است . ضرب المثل ها گاه خوب ومعتبرو سنجیده اند؛ مثل : ” از مکافات عمل غافل نشو گندم از گندم بروید جو زجو ” و یا غیر قابل قبول و بی ارزشند؛ مانند : ” خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو ! ” که عمومیت و اعتباری ندارد .

2 محتوای آن چیست ؟ آیا محتوای آن مثل , درست و معتبر است ؟ محتوای آن منع است ! به شما گویند در این لیوان آب ,سیانور است,مبادا بخورید که موجب مرگ می شود . آیا شما حریصانه درمقابل این منع ,می گویید نه باید امتحان کنم !؟ همه از خوردن سم ها منع شده اند آیا به سمت آن مشتاقتر شده ایم ؟
منع همیشه و لزوما باعث تحریک نمی شود . آن چه که مشکل ساز است تحریک است ! دستورات بسیاراسلام در کنار حجاب برای زنان و مردان برای جلوگیری از تحریک است .مانند عدم نگاه به نامحرم ,حفظ حیا در گفتار, پرهیز ازعشوه , دستور به حیا , دستور به عفاف دستورحرمت ارتباط با نامحرم . پس نفس حجاب تحریک زا نیست ! هر منعی تحریک زا نیست !

3 آیا هر منعی را باید حذف کرد ؟اگر منع باعث حذف موانع و مشکلات است . پس تابلوهای ممنوعیت راهنمایی رانندگی ,هزاران قانون مدنی و حقوقی و اجتماعی نیز بیهوده اندو باید حذف شوند .

4 آیا ممنوعیت ها بی پایه و اساس است ؟اسلام وقتی منعی می گذاردبرایش دلیل دارد . دستور دارد . حجاب به عنوان امری واجب , برای پاکیزگی دلها و عفت برای سلامت جامعه مورد تاکید اسلام قرار دارد .

5 آیا این منع به معنای بن بست است ؟اسلام در کنار این منع راه های قانونی دارد .مثل ازدواج . ازدواج موقت.

6 آیا هر حرصی بد است ؟به فرض آنکه موانع در جهت برطرف شدن حرص برداشته شود , و در این فضای آزاد, دختر و پسر قبل از ازدواج بارها و بارها رابطه ی با جنس مخالف داشته باشند, دیگر برای ازدواج ذوق و شوقی نخواهند داشت . بلکه یکدیگر را تجربه ای در کنار تجربیات قبلی خود می دانند . چه بسا بعداز ازدواج باز جویند روزگار وصل خویش و یا نسبت به یکدیگر بی اعتماد شوند ! اما منع موجب میشود نسبت به یکدیگرو امر ازدواج شائق باشند .آیا این بد است ؟ حریص بودن همیشه بد نیست !

7 اعتقاد به پروراندن یا پردادن ؟ اسلام در خصوص کوچک ترین مسائل جنسی دستور و برنامه دارد وبا رابطه ی جنسی و پاسخگوئی در چارچوب خانواده موافق است و حتی نسبت به آن راهنمائی ها و تشویق ها و ثواب ها قرار داده است . اما با رشد آن و پردادن و انحراف آن مخالف است ؛ چراکه موجب انحطاط یک جامعه ی سالم می شود .

شایستگی

امام على عليه السلام :  

مَن رُفِعَ بلا كِفايَةٍ وُضِعَ بلا جِنايَةٍ 

هر كه را بدون كفايت بالا بردند، بدون گناه به زير كشند

ميزان الحكمه جلد13 صفحه 535

ضمانت اجرایی از زبان امیر المومنین(ع)

سُئِلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع عَنِ الْعِلْمِ

فَقَالَ (ع): أَرْبَعُ كَلِمَاتٍ

أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ بِقَدْرِ حَاجَتِكَ إِلَيْهِ

وَ أَنْ تَعْصِيَهُ بِقَدْرِ صَبْرِكَ عَلَى النَّارِ

وَ أَنْ تَعْمَلَ لِدُنْيَاكَ بِقَدْرِ عُمُرِكَ فِيهَا

وَ أَنْ تَعْمَلَ لِآخِرَتِكَ بِقَدْرِ بَقَائِكَ فِيهَا

از امام علی(ع) از علم سوال شد. پس امام علی(ع) فرمودند:علم چهار کلمه است:

1- آن قدر بندگی خدا کن که به آن احتیاج داری.

2- آن قدر معصیت کن که طاقت عذاب داری.

3- انقدر برای دنیا کار کن که می خواهی در دنیا بمانی.

4-برای آخرت آنقدر عمل کن که می خواهی در آن بمانی.

علم یعنی این نه علم کلاسی ما که در دانشگاه و حوزه می خوانیم و برای رسیدن به مال و جاه پا روی عدالت می گذاریم و هزاران حق بر گردن داریم و ظلم می کنیم.

به قول شیخ بهایی این علم کلاسی ما:

سر به سر قیل است و قال

نه از آن کیفیتی حاصل ، نه حال

وقتی علمی را که امام علی (ع) تعریف کرد را در زندگی به کار ببریم و باور کنیم برای رفتار و اعمال ما ضمانت اجرایی ایجاد می شود.